Blog Runningtherapie Amsterdam


Vakantie en Verveling

09-07-2014 14:17:37

Niets doen, heel vervelend…of is ‘t ook goed?

In de vakantie kun en mag je eindelijk lekker niksen…Heerlijk toch! Een fijn vooruitzicht voor veel mensen, zou je denken. Uit een artikel in de ochtendkrant Trouw begin juli ‘14 blijkt dat de meesten mensen het zeer onprettig vinden om enkel hun gedachten hebben en verder even niets om handen.. zelfs zo erg dat ze zichzelf liever pijnigen dan niks te doen te hebben. Dit is de uitkomst van een amerikaans onderzoek in het blad Science van de Amerikaanse psycholoog Tomothy Wilson..                                         Als mensen niets te doen hadden kijken ze liever tv. Denk aan het WK…helemaal opgaan in een voetbaltoernooi en vermaakt worden. Het is heel leuk en je hoeft jezelf niet meer te vermaken; je wordt vermaakt met alle ellenlange voor en na beschouwingen…

Hoe deed de psycholoog zijn onderzoek? Wilson liet studenten in een lege kamer 6 tot 15 minuten zitten zonder telefoon of boek of schrijfwaren. Velen gaven toe dat ze het niet volgehouden hadden en toch op hun Iphone gekeken hadden. Of muzkiek geluisterd. Ook ouderen lieten hetzelfde gedrag zien…Niksen bleek zelfs vervelender dan een nare activitet doen: Een kwartiertje nadenken was erger dan zichzelf een klein electrisch schokje toedienen. Waarom hebben mensen moeite met nadenken en alleen te zijn met je gedachten? Het is niet erg om te denken, maar niet op commando! Mensen zijn gericht op hun omgeving. We willen contact met de butenwereld. We zijn het niksen niet afgeleerd door de smartphone stelt hij.                                                                                             Ik denk dat alle makkelijk toegankelijke prikkels en informative en bezigheden op de smartphone als spelletjes doen, (groeps)appen en tv zenders, internet etc. wel degelijk invloed hebben op ons niet kunnen en willen niksen.

Als je niets doet in wachtkamer, trein of even alleen zit en je bent gewend bezig gehouden te worden met de technologie hoef je niet met je zelf bezig te zijn. Afleiding. Niks mis mee, maar het is volgens mij ook goed om je af en toe te vervelen. En dat gewoon even zo te laten.  Ja, dat is een vervelend gevoel. Maar dat is toch niet zo erg? We delen ons succesvolle-zelf op Facebook, twitter en app met de buitenwereld. Dus het lijkt in deze werelden dat jij de enige bent die zich wel eens naar ongemakkelijk voelt. Dát delen we liever niet.  Beter en makkelijker  te plaatsen zijn de vele prikkels. Dat is afleiding en de algehele wens iets te doen zit in de mens en dát is postief! Het is een primaire behoefte die ons past.

Stil zitten is lastig als je dat niet kent. Het is wél de andere noodzakelijke kant in ons: uitrusten, tot onszelf komen en herstellen. Dat is dus ook een primaire behoefte. Deze kant lijkt ondergesneeuwd door de vele prikkels die we continue om ons heen  hebben  en ook opzoeken. Daardoor verhoog je de alertheid van het brein en blijf je ook alert en te actief in het brein als het niet nodig is.

Stil zijn is ook goed te leren. Als je echt stil wpordt word took het brein minder alert en rust je uit en kun je herstellen van je wat je allemaal meemaakt op een dag.

Over stilzitten gesproken: Volwassenen zitten meer dan de helft van de dag stil. Zelfs bij wie regelmatig aan sport doet, is dat ongezond. Het verhoogt onder meer het risico op overgewicht en obesitas. Amerikaanse medici ontwikkelen een goedkope en eenvoudige manier om mensen in beweging te krijgen. Die maakt gebruik van de smartphone, een toestel dat steeds meer mensen met een zittend beroep bij zich hebben. Voor die smartphone lieten de medici een app maken. Als we te lang stil zitten, laat een app een toon horen. Tegelijk verschijnt een aansporing om op te staan en enkele minuten rond te lopen. Zodra we dat gedaan hebben, feliciteert de app ons. 3 minuten pause. De app bevindt zich nog in een testfase. Het Onderzoekscentrum voor Gewichtscontrole en Diabetes in Providence, dat de app ontwikkelt, testte drie mogelijke strategieën uit: een pauze van 3  minuten na een half uur stil zitten, een pauze van 6 minuten na een uur stil zitten en een pauze van 12 minuten na 120 minuten stil zitten.Na zeven dagen testen bleken ze alle drie goed te werken. De korte pauze scoorde beter dan de lange.De onderzoekers gaan nu na wat de effecten op lange termijn zijn. De resultaten verschenen in Plos One.

Niets doen, een vervelend gevoel is af toe dus nodig. Maar beweging dus ook.. Vind ook in je vakantie daar een geode balans in..

Ik wens je naast plezier en rust ook een ‘vervelende’ vakantie-tijd toe!

 Nico 

Leestip: Awee Prins schreef een interessant proefschrift over het hoe en waarom van verveling: “Uit Verveling”

Apptip: houd de bovengenoemde app in de gaten…



Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Website


Reactie



Type de code over:

CAPTCHA



Code niet goed leesbaar?
Klik op F5 om een nieuwe code te krijgen zonder de ingevoerde gegevens te verliezen.




* verplicht veld