Blog Runningtherapie Amsterdam


De beroemde 12 minuten

25-11-2015 21:03:52

De beroemde 12 minuten Dit is een interessant stukje voor zowel de beginnende hardloper als de gevorderde renner…                         

Ben je net gestart of van plan om te gaan hardlopen?                                                                                                           Beginnende en onervaren lopers willen uiteraard voorzichtig opbouwen met hun conditie. Velen denken nog niet lang te kunnen rennen en houden zich aan korte loopjes van een paar minuten. Hijgend zijn ze blij na 3 minuten hollen weer 2 kostbare minuten te mogen wandelen en dan hup, weer 3 of 4 minuten in volle vaart er tegen aan. Velen laten zich bijna letterlijk voortslepen via een vrolijk en positief gestemde app-stem uit hun telefoon of houden een gedownload hardloopschema van het internet of van goed bedoelende vrienden en familie in de hand. Vaak zie ik deze renners veel te hard van stapel lopen. Het tempo is hoog en daardoor houden mensen het ook niet langer dan die beloofde paar minuten vol. Deze eerste weken van zo opbouwen heeft geen enkele ander effect dat mensen wennen aan sporten in hun systeem en ritme te krijgen maar het levert geen bijdrage aan het grote doel: beter en fitter worden. Sporten doe je met een energie zuinige vetverbranding en pas als het intensief wordt mag je lichaam in een snellere verbranding komen; suikers verbranden. 

Verbranding                                                                                                                                                                                        Een gezond lichaam verbrandt rustig bewegend vetten, een ongezond lichaam suikers. Het gaat erom dat je je lichaam leert zolang mogelijk vetten te laten verbranden. Om een gezonde verandering in je systeem te bewerkstelligen, oftewel in een goede vetverbranding komen, zal je lichaam een inspanning van minimaal 12 minuten achterelkaar moeten leveren. Het lichaam heeft even op tijd om de machines aan te zetten en zichzelf hormonaal in te stellen op sporten. Dus heeft een beginnende hardloper een zodanig langzaam tempo aan te houden waar hij of zij het in ieder geval 12 minuten achter elkaar kan volhouden. Dat betekent dat het beter is om daarvan niet buiten adem te zijn en dat het lichaam en brein niet in de stress raakt van die eerste periode sporten. Want stress is suikerverbranding en dat wil je nog voorkomen. Pas als je getrainder bent mag je lichaam van de suikers snoepen. Een beginnende sporten heeft dus eerst een goede vetverbranding te krijgen. Er is een misverstand onder de aspirant sporters dat je pas echt goed bezig bent als je hijgt, enorm zweet en de volgende dag spierpijn hebt. Dit is allemaal niet leuk, onnodig en niet waar…

Sporten heeft pas zin als je goed kunt herstellen van je training. En voor een goed herstel is rust nodig. Ben je aan het opbouwen dan zal je dus voor een echte rust moeten zorgen na het sporten. Een korte simpele ademoefening helpt je daarbij; korte inademing en lang uitademen en even niets doen tot je weer een prikkel voelt om opnieuw in te ademen. Iedere starter zal zich afvragen… Kan ik dit wel? Is dat niet vragen om blessures? Nee, als je langzaam loopt met een goede techniek en lang uitblaast, ga je merken dat je snel progressie boekt en na een paar weken al sneller en langer kunt lopen zonder spierpijn, hijgen en oververmoeidheid. Zie je het jezelf al doen? Beginnen met 12 minuten rustig lopen? Neem dan gerust eens contact op voor een aantal goede tips!

Sporten heeft dus vanaf 12 minuten zin!

En voor de ervaren duurlopers? Ook voor hen is het goed om eens per week kalm aan te lopen, met een lage hartslag en lange uitademing. Je spieren leren dan om zoveel mogelijk vetten te blijven verbranden en uit de suikerverbranding te blijven. Zo laat je lichaam de suikervoorraad ongemoeid bij deze training. En kun je de opgebouwde grotere voorraad suikers benutten las je een volgende training weer voluit gaat. Je bouwt hierdoor snelheid op. Dit kalme lopen is ook een perfecte herstelloop na een loopevement of interval intensieve training.

Voor iedereen geldt: Ben je moe, gestrest of sacherijnig thuis gekomen? Ga een kwartiertje voor het eten even kalm aan rennen. Je bent en voelt je een ander mens! Eens per maand loopt Nico van der Breggen met iedereen die daar zin in heeft in een kalm tempo in het Westerpark in Amsterdam. Gratis en voor niets. Run&Joy!

Nico van der Breggen is runcoach en ademspecialist bij KiwiNederland, een gezond bedrijf in Amsterdam en Nederhorst den Berg dat zich bezig houdt met presteren en herstellen.

 www.kiwinederland.nl

www.nicovanderbreggen.nl                                                  



Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Website


Reactie



Type de code over:

CAPTCHA



Code niet goed leesbaar?
Klik op F5 om een nieuwe code te krijgen zonder de ingevoerde gegevens te verliezen.




* verplicht veld